Mikä 4H?

4H-harrastuksessa lapsi ja nuori kasvaa kohti vastuullista ja yritteliästä aikuisuutta. Lapsen ja nuoren kehitysvaiheet huomioon ottavassa toiminnassa opitaan itse tekemällä. 4H-kerhossa omaksutaan käytännön taitoja ja tietoja koulutetun ohjaajan tuella. 4H-koulutukset ja -kurssit syventävät nuoren osaamista. Toiminnassa saadaan valmiuksia yrittäjyyteen ja työelämään.

4H kehittää ihmistä kokonaisuutena. Tätä kuvaavat neljän H:n perustana olevat sanat HeadHandsHeart ja Health, jotka ovat suomeksi harkinta, harjaannus, hyvyys ja hyvinvointi. 4H-toimija pystyy luomaan arjen hyvinvointia itselleen ja muille.

4H-järjestö on yksi Suomen suurimmista nuorisojärjestöistä. 4H-järjestöön kuuluu lähes 70 000 jäsentä. Nuoret ja aikuiset ovat jäseninä paikallisissa 4H-yhdistyksissä, joita on 234, joten 4H-toimintaa on melkein jokaisessa Suomen kunnassa ja kaupungissa.

4H-järjestöllä on toiminnan vastuuvakuutus sekä 4H-tapahtumia koskeva tapaturmavakuutus nuorille, jotka ovat 4H-yhdistysten jäseniä. Vakuutus on voimassa kaikissa 4H-tapahtumissa sekä välittömillä matkoilla tilaisuuden ja kodin välillä.

Tutustu ja tule mukaan!