Hitpointti-pelinkehityshanke

Hanke on päättynyt 30.6.2024

Hitpointin pelikehitysvalmennus

Hitpointin kulmakivenä oli viikoittaiset etätapaamiset nuorten kanssa. Tiistaisin oli webinaari/workshop tapaaminen ja torstaisin rennompi tapaaminen, jossa käytiin läpi, miten projektit ovat edistyneet sekä luotiin ryhmähenkeä erilaisten pelien parissa. Koska toiminta oli täysin etänä, niin torstain rennot tapaamiset olivat tärkeitä, jotta saatiin ryhmä pysymään tiiviinä. Lisäksi järjestimme noin 2 kertaa vuodessa Game Jam tapahtuman, jossa nuoret pääsivät toden teolla testaamaan oppimiaan taitoja 

Tiistain webinaareissa käytiin läpi monenlaisia asioita liittyen pelinkehityksen eri osa-alueisiin. Nuoret pääsivät oppimaan seuraavia asioita: 

  • Animointi 
  • Game feel 
  • Peliprojektin kulku 
  • Ideointi 
  • Konseptitaide 
  • Narratiivi 
  • Pelitestaus 
  • Tasosuunnittelu 
  • Tutoriaalit 
  • UI suunnittelu 
  • Väriteoria 
  • 3D-mallintaminen 
  • Ääniefektit 

Näiden lisäksi webinaareissa kävi vieraspuhujia kertomassa tarinoita omista kokemuksistaan pelialalla. Puhujina olivat: 

  • Elmo Hämäläinen, Balancelot pelin tuottaja 
  • Tomi Tapio, Fingersoftin peliohjelmoija 
  • Niko Slang, Finnish Army Simulator:in narrative suunnittelija 
  • Yumi Oishi, Rovion HR työntekijä 
  • Nina Mäkinen, Zaibatsun peliohjelmoija 
  • Leevi Tamminen, Pelimodaaja 
  • Tanja Välisalo ja Jukka Varsaluoma, Jyväskylän yliopisto 
  • Klaus Kääriäinen, Jestercraftin perustaja 
  • Maria Zudina, RedLynxin projektikoordinaattori 
  • Mika Karhulahti, JAMK 

Webinaarien lisäksi hankkeella oli tutoriaalivideoita YouTubessa, joiden avulla nuoret pystyivät opettelemaan Construct 3 –pelimoottorin käyttöä. Alussa itse pelien tekeminen jäi enemmän nuorten omalle ajalle, koska webinaareja oli paljon, mutta myöhemmin tiistain tapaamiset muuttuivat workshopeiksi, jolloin tapaamisen aikana jokainen työsti omaansa tai ryhmänsä peliprojektia.  

Hankkeen tutoriaalivideot ovat vapaasti katsottavissa Jyvässeudun 4H:n YouTube kanavalla ja ne ovat jaettu kolmeen eri soittolistaan. Ensimmäisenä on Constructin perusteet sekä tasohyppelypelin tekemisen opettava soittolista. Tämän jälkeen on Fysiikkapohjaisen pelin opettava soittolista. Viimeisenä on Top down –shooter pelin tekemisen opettava soittolista. Kaksi ensimmäistä soittolistaa kykenee tekemään Constructin ilmaisella lisenssillä, mutta viimeinen vaatii jo maksullisen lisenssin. Hankkeeseen osallistuville nuorille tarjottiin lisenssit, jotta he kykenevät tekemään haluamansa laisia pelejä hankkeen toiminnan aikana. Osalla nuorista oli jo toimintaan tullessa kokemusta ohjelmoinnista, joten he tekivät myös pelejä moottoreilla, jotka vaativat varsinaista ohjelmointi, kuten Unity ja Godot. 

Game Jam tapahtumat ovat lyhyitä (Hitpointin järjestämät olivat 48 h, pois lukien yksi 6 vuorokautta kestänyt) pelinkehitystapahtumia. Tapahtuman alkaessa julkaistaan aihe, josta osallistujien täytyy toteuttaa peliprojekti tapahtuman aikamääreessä, joko yksin tai pienessä ryhmässä.  Hankkeen aikana toteutettujen Game Jam –tapahtumien aiheet olivat: 

  • Häkki/Cage 
  • Mind Control 
  • You are doing that genre wrong (and that’s okay) 
  • Matkapahoinvointi 
  • End is a new start 

Hitpointin aikana tehdyt pelit on julkaistu nettiin ilmaiseksi pelattaviksi. Niitä voi käydä kokeilemassa osoitteessa: https://hitpointti.itch.io 

Nordic Game konferenssi

Hitpointin Nordic Game reissu oli 20-25.5.2024. Itse tapahtuma oli 21-24.5.2024. Tapahtuman ensimmäisenä päivänä ei ollut vielä puheita tarjolla, mutta tapahtumapaikalla oli Developer’s showcase, jossa oli paljon pienempiä sekä isompia studioita esittelemässä tulevia pelejään. Kyseiset peli eivät olleet vielä julkaistuja ja niistä oli demot pelattavissa. Pelejä oli todella paljon näytillä ja nuorilla oli loistava mahdollisuus käydä kokeilemassa erilaisia peliprojekteja ja keskustelemassa niiden tekijöiden kanssa.  

Tapahtuman kolme viimeistä päivää oli todella puhetäyteiset. Erinäisiä puheita eri osa-aloilta peliteollisuutta oli tarjolla yli 100 erilaista, joten on luonnollista, kaikkia ei pystynyt käydä kuuntelemassa. Paljon oli puheita myös päällekäin. Nuorten porukka onnistui kuitenkin kuuntelemaan 3 päivän aikana 24 eri puhetta. 3. päivän päätteeksi tapahtuma paikalla oli Nordic Game Awards, mikä on pohjoismaisten videopelien oscar-gaala. Nuoret pääsivät tähänkin osallistumaan ja näkemään kun viime vuoden parhaat pohjoismaiset pelit palkittiin.